Rejsebetingelser
udarbejdet af Foreningen af Rejsearrangører i Danmark (RID)
Nedenstående er Mixx Travels rejsebetingelser, udarbejdet
af Rejsearrangører i Danmark (RID)
og anvendes af foreningens medlemmer.
Bestemmelserne er
udarbejdet i overensstemmelse med “Lov om pakkerejser og sammensatte
rejsearrangementer”, som sammen med anden dansk lovgivning regulerer købet af
rejsen og eventuelle krav, der måtte blive rejst mod rejsearrangøren. Bestemmelserne
gælder for den kombination af rejseydelser, der betegnes en pakkerejse, jf.
direktiv (EU) 2015/2302.
Rejsen er omfattet af
alle EU-rettigheder for pakkerejser. Det indebærer bl.a., at Mixx Travel er
ansvarlig for den korrekte levering af den samlede pakkerejse. Mixx Travel har
desuden oprettet lovpligtig beskyttelse til at refundere dine betalinger og,
hvis pakkerejsen omfatter transport, sikre din hjemtransport i tilfælde af, at
den går konkurs eller bliver insolvent. Denne sikring sker via
Rejsegarantifonden, Røjelskær 11, 2840 Holte.
Centrale rettigheder efter direktiv (EU) 2015/2302:
Rejsende vil modtage alle
vigtige oplysninger om pakkerejsen, inden aftalen om pakkerejsen indgås.
– Der er altid mindst én
erhvervsdrivende, som er ansvarlig for den korrekte levering af alle de
rejseydelser, der er inkluderet i aftalen.
– Rejsende får udleveret et
nødtelefonnummer eller oplysninger om et kontaktpunkt, hvor de kan komme i
kontakt med rejsearrangøren eller rejsebureauet.
– Rejsende kan overføre
pakkerejsen til en anden person, med rimeligt varsel og eventuelt mod betaling
af yderligere omkostninger.
– Pakkerejsens pris kan kun øges,
hvis særlige omkostninger stiger (f.eks. brændstofpriser), og hvis det
udtrykkeligt er fastsat i aftalen, og under ingen omstændigheder senere end 20
dage inden pakkerejsens begyndelse. Hvis prisstigningen overstiger 8 % af
pakkerejsens pris, kan den rejsende opsige aftalen. Hvis rejsearrangøren
forbeholder sig ret til en prisstigning, har den rejsende ret til en
prisnedsættelse, hvis de relevante omkostninger falder.
– Rejsende kan opsige aftalen
uden betaling af et opsigelsesgebyr og få fuld refusion af alle betalinger,
hvis nogen af pakkerejsens væsentlige elementer, bortset fra prisen, ændres
væsentligt. Hvis den erhvervsdrivende, der er ansvarlig for pakkerejsen,
aflyser pakkerejsen inden pakkerejsens begyndelse, har de rejsende efter
omstændighederne ret til refusion og erstatning.
– Rejsende kan opsige aftalen
uden betaling af et opsigelsesgebyr inden pakkerejsens begyndelse i tilfælde af
ekstraordinære omstændigheder, f.eks. hvis der er alvorlige sikkerhedsproblemer
på destinationen, som sandsynligvis kan påvirke pakkerejsen.
– Rejsende kan endvidere til
enhver tid inden pakkerejsens begyndelse opsige aftalen mod betaling af et
passende og begrundet opsigelsesgebyr.
– Hvis væsentlige elementer af
pakkerejsen efter pakkerejsens begyndelse ikke kan leveres som aftalt, skal der
tilbydes den rejsende passende alternative arrangementer uden yderligere
udgifter. Rejsende kan opsige aftalen uden betaling af opsigelsesgebyr, hvis
tjenesteydelser ikke udføres i overensstemmelse med aftalen, og dette
væsentligt berører leveringen af pakkerejsen, og rejsearrangøren undlader at
afhjælpe problemet.
– Rejsende har også ret til en
prisnedsættelse og/eller erstatning, hvis rejseydelserne ikke leveres eller
leveres mangelfuldt.
– Rejsearrangøren skal yde
bistand, hvis den rejsende er i vanskeligheder.
– Hvis rejsearrangøren eller i
nogle medlemsstater formidleren går konkurs eller bliver insolvent, refunderes
betalingerne. Hvis rejsearrangøren eller i givet fald formidleren går konkurs
eller bliver insolvent efter pakkerejsens begyndelse, og hvis pakkerejsen
omfatter befordring, er de rejsendes hjemtransport sikret. Mixx Travel har
oprettet beskyttelse mod konkurs eller insolvens hos Rejsegarantifonden.
Rejsende kan henvende sig til denne enhed eller i givet fald denne kompetente
myndighed; Rejsegarantifonden, Røjelskær 11, 3. al, 2840 Holte, https://www.rejsegarantifonden.dk
eller på telefon 45878333, hvis
de nægtes ydelser som følge af Mixx Travels konkurs eller insolvens.
Direktiv (EU) 2015/2302 som
gennemført i national ret: www.retsinformation.dk
For rejsen gælder i
øvrigt nedenstående bestemmelser. Det med kursiv fremhævede er
Mixx Travels afvigelser fra Rejsearrangører i Danmarks almindelige bestemmelser
samt yderligere betingelser.
Pkt.
1 - Køb af rejsen
Købet af rejsen og dermed
oplysningerne og vilkårene for denne, er bindende for rejsearrangøren og
kunden, når depositum og/eller hele rejsens pris er rettidigt indbetalt. Ved
sin indbetaling forudsættes kunden at have accepteret de anførte informationer
og vilkår for rejsen; herunder disse almindelige bestemmelser for køb og
deltagelse i pakkerejser samt rejsearrangørens informationer om rejsen.
Rejsearrangøren skal
inden rejsens påbegyndelse gøre opmærksom på muligheden for at tegne en
rejseforsikring, der dækker udgifterne ved behandling og hjemtransport i
tilfælde af ulykke eller sygdom i det omfang, sundhedskortet ikke dækker. For
salg af rejseforsikringer modtager rejsearrangøren typisk provision fra
forsikringsselskabet. Kontakt salgspersonalet for yderligere information om
rejseforsikringer.
Børn og unge under 18 år,
som rejser uden voksne rejseledsagere, skal ved køb af rejsen fremvise en
erklæring fra deres forældre eller værge om, at de har tilladelse til rejsen.
Det gælder dog ikke, hvis rejsen er købt af en forælder eller værge. Hent formular her .
Det navn, som står
angivet først på rejsedokumentet eller er angivet som betaler af rejsen,
betragtes som ejer af rejsen. Det er kun denne person, som kan ændre og/eller
afbestille rejsen. Eventuel henvendelse, korrespondance eller refundering fra
rejsearrangøren angående rejsen, vil ske til denne person.
Den rejsende er
forpligtet til at kontrollere oplysningerne i rejsedokumentet og øvrige
informationer med det samme. Det påhviler den rejsende at gøre opmærksom på
eventuelle fejl så hurtigt som muligt. Ændring kan være forbundet med et gebyr
eller ny bestilling.
Navne på rejsedokumentet
skal altid stemme overens med passet og skal altid indeholde minimum første fornavn samt sidste efternavn.
Pkt.
2 - Rejsens pris m.v.
Rejsens pris omfatter -
hvor intet andet er anført – transport (transfer)
til rejsemålet, lufthavnsafgifter, passagerafgift, evt. moms, indkvartering i
delt dobbeltværelse på hotel eller lejlighed samt evt. forplejning i henhold
til udbudsmaterialet, hjemmesiden og rejsedokumentet.
Tilslutningsrejser indgår
kun som en del af rejsen, såfremt de er solgt sammen med pakkerejsen eller
flybilletten som en del af denne.
Vi gør opmærksom på,
at vores priser løbende op- eller nedjusteres alt efter udbud og efterspørgsel,
og dette kan forekomme flere gange dagligt. Den aktuelle pris vil fremgå af den
fremsendte ordrebekræftelse. Ved køb online fremgår den aktuelle pris som
samlet beløb inden betalingen. Der vil ved bestilling af rejse for en person
blive opkrævet et eneværelsestillæg. Dette vil være indeholdt i prisen når max.
1 person vælges under bestillingen.
Udgifter til pas, visum,
vaccinationer, forsikringer og lignende er, med mindre andet er anført, ikke
omfattet af prisen, og ansvaret for disse påhviler den rejsende selv. Der
henvises i øvrigt til pkt. 7.
Særlige hotelfaciliteter
såsom adgang til tennisbane, minigolf m.v. er sædvanligvis ikke inkluderet i
rejsens pris, ligesom det må påregnes, at der på visse hoteller opkræves leje
for liggestole, parasoller, sikkerhedsboks, adgang til internet m.v.
Pkt.
3 - Betaling, prisændringer m.v.
For rejser indenfor
Europa (herunder lande ved Middelhavet samt de Kanariske Øer) udgør depositum
kr. 1.000,- pr. rejsende samt evt. afbestillingsforsikring, rejseforsikring og
andre gebyrer. For oversøiske rejser udgør depositum kr. 2.400,- pr. rejsende
samt evt. afbestillingsforsikring, rejseforsikring og andre gebyrer. Depositum for rejser på over kr. 5000 pr.
pers. udgør 2000kr pr. rejsende samt evt. afbestillingsforsikring,
rejseforsikring og andre gebyrer.
Betaling af restbeløbet
for rejser skal være rejsearrangøren i hænde senest 60 dage før afrejse. Ved
indtegning senere end 60 dage før afrejsedag skal hele rejsens pris være
rejsearrangøren i hænde senest 48 timer efter indtegning. Ved indtegning via
hjemmesiden senere end 60 dage før afrejse skal hele rejsens pris betales
straks, medmindre andet er aftalt. Bestilles rejsen senere end 14 dage før
afrejse, aftales betalingsfristen med rejsekonsulenten. Overholdes
betalingsbetingelserne ikke, har rejsearrangøren ret til at annullere rejsen
uden varsel.
Rejsearrangøren
forbeholder sig ret til, inden afrejsedagen, at foretage sådanne prisændringer,
som skyldes ændringer i transportomkostninger (f.eks. brændstofpriser),
skatter, afgifter eller gebyrer (f.eks. lufthavns-, start- eller
landingsafgifter) eller valutakurser, som er anvendt til beregning af prisen
for den pågældende rejse. Det gælder også selvom rejsen er slutbetalt. Hvis
lufthavnsafgiften eksempelvis stiger kr. 100,-, forhøjes rejsens pris
tilsvarende. Hvis prisen forhøjes mere end 8%, er kunden berettiget til at
annullere rejsen og få det indbetalte beløb refunderet uden unødig forsinkelse
og senest 14 dage efter annulleringen. Det er dog en betingelse, at
annulleringen meddeles rejsearrangøren umiddelbart efter, at kunden er blevet
underrettet om prisforhøjelsen. I modsat fald betragtes den rejsende at have
accepteret prisforhøjelsen.
Dersom skatter eller
afgifter m.v., som pålægges rejsearrangøren direkte, og som er indregnet i
rejsens pris, nedsættes eller bortfalder med virkning inden rejsedagen, er
rejsearrangøren forpligtet til at godtgøre kunden det sparede beløb.
I sådanne tilfælde har
rejsearrangøren ret til at fradrage omkostningerne ved tilbagebetaling.
Rejsearrangøren skal efter anmodning fra den rejsende fremlægge dokumentation
for disse omkostninger. Kunden skal underrettes om eventuelle prisforhøjelser
og begrundelsen herfor snarest muligt og senest 20 dage før pakkerejsens
begyndelse ved skriftlig meddelelse til den ved købet af rejsen eller senere af
den rejsende oplyste adresse/mailadresse.
Der er ingen
fortrydelsesret på bestillingen, når kunden har foretaget sin indbetaling til Mixx
Travel, det være sig både ved indbetaling af depositum og/eller rejsens fulde
pris.
Pkt.
4 - Ændring og afbestilling inden afrejse
A. På rejsearrangørens
foranledning
Rejsearrangøren har ret
til at foretage ændringer i rejsen, som sædvanligvis må betegnes som
bagatelagtige. Hvis rejsearrangøren inden pakkerejsens begyndelse derimod er
nødsaget til væsentligt at ændre et af rejseydelsernes væsentligste kendetegn,
kan den rejsende enten acceptere ændringen eller hæve aftalen uden at blive
pålagt gebyrer i den anledning. Rejsearrangøren skal uden unødig forsinkelse
oplyse den rejsende klart, forståeligt og tydeligt om, hvilke ændringer der
foreslås, og om betydningen for pakkerejsens pris. Derudover skal der gives den
rejsende en rimelig frist for den rejsendes underretning til rejsearrangøren om
sin beslutning samt, at manglende underretning af rejsearrangøren inden den
angivne frist indebærer, at den rejsende anses for at have accepteret
ændringen.
Derudover kan arrangøren
eventuelt give den rejsende et tilbud om en erstatningspakkerejse.
Hvis den rejsende
accepterer de foreslåede ændringer eller accepterer at deltage i en
erstatningspakkerejse og dette medfører, at erstatningspakkerejsen får en
lavere kvalitet eller værdi, har den rejsende krav på et forholdsmæssigt afslag
i prisen. Hvis den rejsende vælger at hæve aftalen, har den rejsende krav på,
uden unødig forsinkelse og senest 14 dage efter ophævelsen, at få tilbagebetalt
samtlige beløb, der er betalt i henhold til aftalen
Herudover kan den
rejsende, efter omstændighederne, have krav på erstatning for eventuelle
økonomiske tab, medmindre det skyldes kundens egne forhold eller uundgåelige
eller ekstraordinære omstændigheder uden for rejsearrangørens kontrol, jf.
nedenfor.
Rejsearrangøren kan
opsige aftalen om en pakkerejse, hvis antallet af personer, der har tilmeldt
sig pakkerejsen, er lavere end 75% af det antal pladser rejsearrangøren
har til rådighed på den pågældende flyserie. Rejsearrangøren skal
underrette den rejsende om opsigelsen inden den frist, der er anført i aftalen,
dog ikke senere end:
1)
20 dage inden pakkerejsens begyndelse, hvis rejsens varighed er over 6 dage,
2) 7
dage inden pakkerejsens begyndelse, hvis rejsens varighed er mellem 2 og 6
dage, eller
3)
48 timer inden pakkerejsens begyndelse, hvis rejsens varighed er under 2 dage.
Rejsearrangøren kan
derudover opsige aftalen om en pakkerejse, hvis rejsearrangøren er forhindret i
at opfylde aftalen på grund af uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder, og
rejsearrangøren underretter den rejsende om opsigelsen af aftalen uden unødig
forsinkelse og inden pakkerejsens begyndelse. I sådanne tilfælde har den
rejsende krav på at få tilbagebetalt samtlige beløb, der er betalt i henhold
til aftalen, uden unødig forsinkelse og senest 14 dage efter opsigelsen. Den
rejsende har dog ikke krav på erstatning.
Vil kunden gøre krav
gældende grundet ændringen, skal kunden give rejsearrangøren meddelelse herom
snarest muligt, efter at kunden har fået oplysning om ændringen eller
aflysningen. Gør kunden ikke dette, kan det have indflydelse på behandlingen af
kravet.
B. Ændringer og
aflysning på kundens foranledning
1) Ændringer
Hvis kunden efter
betaling af depositum og/eller rejsens pris ønsker foretaget ændringer med
hensyn til afrejsested, rejsetidspunkt, rejsemål, hotel, rejsedeltagere etc.,
og forudsat at rejsearrangøren bekræfter, at en sådan ændring er mulig, gælder
følgende regler:
Ved ændringer af rejser,
der meddeles rejsearrangøren og bekræftes af dette senest 60 dage før den
oprindelig aftalte rejsedag, er rejsearrangøren berettiget til at opkræve et
ændringsgebyr. Ændringsgebyret er udregnet på baggrund af det merarbejde og de
merudgifter, som ændringen medfører, dog min. kr. 250,- pr. person. Eventuelle
prisforskelle i forhold til prisen på købstidspunktet opkræves hos eller
refunderes til kunden. Ændringsgebyret indbetales samtidig med eller
umiddelbart efter ændringen, således at der som minimum er indbetalt det fulde
depositum på rejsen. Ændringer som ovennævnte, som meddeles rejsearrangøren og
bekræftes af dette senere end 60 dage før den oprindelig aftalte rejsedag, er
rejsearrangøren berettiget til at betragte som afbestilling (jvf. nedenfor) og
ny indtegning af rejse. Ved ændring af en rejse, hvorpå der er ydet 3., 4., 5.
eller 6. persons rabat/ekstrasengsrabat eller opkrævet tillæg for enkeltværelse
eller dobbeltværelse som eneværelse: Se nedenfor under 2c.
2) Afbestilling
2a)
Kunden har ret til inden afrejse at afbestille rejsen. Rejsearrangøren kan i
sådanne tilfælde kræve et rimeligt, standardiseret afbestillingsgebyr, som er
fastsat under hensyn til tidspunktet for afbestillingen og pakkerejsens karakter.
Kunden skal orienteres om sådanne vilkår både inden og ved rejseaftalens
indgåelse.
Mixx Travel ønsker at
modtage en afbestilling af rejse pr. telefon på 89886882 eller pr. mail
på info@mixxtravel.dk.Der
skal ved telefonisk afbestilling altid efterfølgende fremsendes en bekræftelse
pr. mail på afbestillingen.
Ved afbestilling af en rejse gælder følgende regler:
a) Ved afbestilling senest 40 dage før den aftalte rejsedag tilbagebetales det
af kunden indbetalte beløb med fradrag af et beløb svarende til et depositum på
kr. 1.000,- / 2.000,- pr. person samt evt. afbestillingsforsikring, rejseforsikring og
andre gebyrer.
b) Ved afbestilling
senere end 40 dage før og senest 21 dage før den aftalte rejsedag, har rejsebureauet
ret til at beregne sig 60% af rejsens pris, dog minimum kr. 1.000,- / 2.000,- pr. person
samt evt. afbestillingsforsikring, rejseforsikring og andre gebyrer.
c) Ved afbestilling
senere end 21 dage før og senest 7 dage før den aftalte rejsedag, har rejsebureauet
ret til at beregne sig 80% af rejsens pris, dog minimum kr. 1.000,- / 2.000,- pr. person
samt evt. afbestillingsforsikring, rejseforsikring og gebyrer.
d) Ved afbestilling
senere end 7 dage før den aftalte rejsedag, ved for sent fremmøde eller ved
kundens udeblivelse uden afbestilling, har kunden ikke krav på tilbagebetaling
af nogen del af sin indbetaling. Udeblivelse eller for sent fremmøde betragtes
som en aflysning af hele rejsen.
e) Ved afbestilling, i
tilfælde hvor der er tale om flyvning med rutefly, og rejsebureauet ikke kan få
refunderet flybilletten fra flyselskabet, har rejsebureauet ret til at beregne
sig, hvad der svarer til flybillettens pris samt et depositum på kr. 1.000,- / 2.000,- samt evt. betalte gebyrer. Rejsebureauet skal overfor kunden dokumentere, at
flybilletten ikke kan refunderes.
2b)
Den rejsende kan endvidere afbestille en rejse inden rejsens begyndelse, hvis
der på rejsedestinationen, eller i umiddelbar nærhed heraf, indtræffer
uundgåelige og ekstraordinære omstændigheder, som væsentligt berører leveringen
af pakkerejsen eller befordringen af passagerer til destinationen.
Såfremt
Udenrigsministeriet, Statens Seruminstitut eller anden tilsvarende, behørig
myndighed fraråder rejser til det pågældende område i den aktuelle
ferieperiode, vil betingelserne for afbestilling normalt blive anset for
opfyldt. Endvidere vil betingelserne for kundens afbestillingsret som
udgangspunkt blive anset for opfyldt, hvis den pågældende begivenhed i øvrigt
på tilstrækkelig objektiv måde findes fyldestgørende dokumenteret.
Afbestillingsretten kan
ikke påberåbes, hvis kunden ved aftalens indgåelse var bekendt med den
pågældende begivenhed eller begivenheden var almindelig kendt.
I tilfælde af
afbestilling har den rejsende krav på tilbagebetaling af samtlige beløb, der er
betalt i henhold til aftalen. Tilbagebetaling skal ske uden unødig forsinkelse
og senest 14 dage efter den rejsendes afbestilling af rejsen.
2c)
Såfremt en slutbetalt rejse, hvorpå der er ydet 3., 4., 5. eller 6.
personrabat/ekstrasengsrabat ændres eller afbestilles af den rejsende,
tilbagebetales det indbetalte beløb fratrukket rabatten for henholdsvis 3., 4.,
5. og 6. person samt øvrige fradrag og gebyrer. Er rejsen ikke slutbetalt, vil
prisen for de øvrige rejsende blive forhøjet med rabatten. Det samme gør sig i
øvrigt gældende, hvor en afbestilling eller ændring medfører, at kunden
efterfølgende skal have enkeltværelse eller dobbeltværelse som eneværelse.
Der kan gælde specielle
regler for ændring og afbestilling af grupperejser.
3) Overdragelse
af rejsen
Den rejsende kan
overdrage pakkerejsen til enhver, der opfylder alle betingelserne i aftalen,
hvis den rejsende har underrettet arrangøren om overdragelsen i rimelig tid og
senest 7 dage inden rejsens begyndelse. Overdrageren af pakkerejsen og den, som
har fået overdraget pakkerejsen, hæfter begge for betalingen af eventuelle
udestående beløb og for eventuelle rimelige og dokumenterbare omkostninger, som
følger af overdragelsen.
Ved navneændringer foretaget
mere end 7 dage før afrejse opkræves der et gebyr på kr 200 pr. rejsende. Er
der mindre end 7 dage til afrejsen opkræves der et gebyr på kr. 700 pr.
rejsende. Ovennævnte navneændringsgebyrer gælder kun når rejsen foretages med
SunExpress eller Pegasus Airlines.
C) Afbestillingsforsikring
Arrangøren skal ved
aftalens indgåelse informere kunden om mulighederne og vilkårene for at købe en
afbestillingsforsikring. Afbestillingsforsikringen kan kun tegnes i forbindelse
med rejsens bestilling og kan ikke opsiges efterfølgende. Har kunden købt
afbestillingsforsikring, kan kunden indtil afrejsen afbestille rejsen og få det
indbetalte beløb refunderet uden andre fradrag end selve præmien for
afbestillingsforsikringen, forudsat betingelserne herfor er opfyldte.
Refunderingen sker af rejseforsikringsselskabet Europæiske (ERV), hvorfor
kunden selv skal tage kontakt til ERV enten online, www.erv.dk
eller pr. tlf. på 33252525.
Pkt.
5 - Rejsearrangørens pligter og ansvar efter afrejse
Rejsearrangøren er
forpligtet til at gennemføre rejsen i overensstemmelse med udbudsmaterialet,
hjemmesiden og rejsedokumentet. Arrangørens forpligtelse gælder alle ydelser,
som indgår i aftalen, også dem som leveres af andre end rejsebureauet.
Oplysninger i rejsebureauets udbudsmateriale og på hjemmesiden er bindende for
rejsebureauet. Rejsearrangøren kan dog ændre oplysningerne i udbudsmaterialet
og på hjemmesiden inden rejseaftalen indgås, såfremt kunden inden rejseaftalens
indgåelse tydeligt informeres om ændringerne. Såfremt der mellem rejsebureauet
og den rejsende er truffet særlige aftaler, som afviger fra de i
udbudsmaterialet og på hjemmesiden anførte vilkår, er disse kun gyldige i det
omfang, de er påført rejsedokumentet eller på anden måde klart kan
dokumenteres.
Pkt. 5.1 - Mangler ved
pakkerejsen
Der foreligger en mangel
ved rejsen, hvis den rejsende ikke modtager de ydelser, som gennem
udbudsmaterialet, hjemmesiden eller særlige aftaler med rejsearrangøren er
angivet på rejsedokumentet, eller ydelserne er af ringere kvalitet end det
aftalte eller tilsikrede.
Uregelmæssigheder, som
almindeligvis må betegnes som bagatelagtige, anses dog ikke som mangler. Det
bemærkes, at rejsearrangøren har ret til ansvarsfrit at aflyse programførte
udflugter, såfremt der ikke opnås tilstrækkelig tilslutning til disse. Det
anses heller ikke for en mangel ved rejsen, at vejr- og temperaturforhold på
bestemmelsesstedet afviger fra det sædvanlige, ligesom forhold, som i det
væsentlige skyldes den rejsendes egen forsømmelse, ikke betragtes som en mangel
ved rejsen. Vil den rejsende påberåbe sig en mangel ved pakkerejsen, skal den rejsende give
rejsearrangøren meddelelse herom snarest muligt, efter at den rejsende har
konstateret manglen.
Er pakkerejsen mangelfuld,
kan den rejsende kræve, at rejsearrangøren afhjælper manglen, medmindre dette
er umuligt eller vil påføre rejsearrangøren uforholdsmæssige omkostninger under
hensyn til manglens omfang og de berørte rejseydelsers værdi.
Kan den rejsende kræve afhjælpning,
og afhjælper rejsearrangøren ikke manglen inden for en rimelig frist fastsat af
den rejsende, kan den rejsende selv afhjælpe manglen og kræve nødvendige
udgifter til afhjælpningen refunderet. Den rejsende kan undlade at fastsætte en
frist, hvis rejsearrangøren nægter at afhjælpe manglen, eller hvis øjeblikkelig
afhjælpning er påkrævet. Kan afhjælpning ikke kræves af de ovenfor anførte
årsager, har den rejsende ret til et forholdsmæssigt afslag i prisen eller
efter omstændighederne erstatning for direkte og henførbare, økonomiske tab.
Kan en væsentlig del af
de aftalte rejseydelser ikke leveres, skal rejsearrangøren uden udgifter for
den rejsende tilbyde denne alternative rejseydelser af en så vidt muligt
tilsvarende eller højere kvalitet end aftalt.
Hvis de tilbudte alternative rejseydelser medfører, at pakkerejsen er af en
lavere kvalitet end aftalt, har den rejsende krav på et forholdsmæssigt afslag
i prisen, medmindre manglen skyldes den rejsendes egne forhold. Den rejsende
kan kun afslå de tilbudte alternative rejseydelser, hvis de ikke udgør en
tilsvarende ydelse i forhold til aftalen eller det tilbudte forholdsmæssige
afslag er utilstrækkeligt.
Kan rejsearrangøren ikke
tilbyde alternative rejseydelser, eller afviser den rejsende de tilbudte
rejseydelser grundet for lav kvalitet, kan den rejsende kræve et
forholdsmæssigt afslag og efter omstændighederne erstatning for direkte
økonomisk tab.
Hvis der foreligger
væsentlige mangler, og pakkerejsen omfatter passagerbefordring, har den
rejsende ret til, at rejsearrangøren uden unødig forsinkelse sørger for
hjemtransport af den rejsende med et transportmiddel svarende til det aftalte
uden omkostninger for den rejsende.
Påvirker en mangel
pakkerejsen væsentligt, og har rejsearrangøren ikke afhjulpet den inden for en
rimelig frist fastsat af den rejsende, kan den rejsende hæve aftalen om
pakkerejsen.
Hæver den rejsende
aftalen, skal rejsearrangøren tilbagebetale samtlige beløb, der er betalt i
henhold til aftalen, med fradrag af et beløb svarende til den værdi, som
pakkerejsen har haft for kunden.
Hæver den rejsende
aftalen, og omfatter pakkerejsen passagerbefordring, har den rejsende ret til,
at rejsearrangøren uden unødig forsinkelse sørger for hjemtransport af den
rejsende med et transportmiddel svarende til det aftalte uden omkostninger for
den rejsende.
Den rejsende har krav på
erstatning fra rejsearrangøren for ethvert økonomisk tab, som den rejsende
lider som følge af en mangel, medmindre manglen skyldes,
1)
den rejsendes egne forhold,
2) en uvedkommende tredjemand og er
uforudsigelig eller uundgåelig eller
3) uundgåelige og ekstraordinære
omstændigheder.
Har manglen forvoldt den
rejsende væsentlig ulempe, kan der tilkomme den rejsende en godtgørelse, medmindre
manglen skyldes en af det ovenfor anførte forhold.
Er forpligtelsen til at
betale erstatning for en tjenesteyder, der udfører en rejseydelse, begrænset af
internationale konventioner, der er bindende for EU, finder de samme
begrænsninger anvendelse på rejsearrangørens ansvar. Er ansvaret for en
tjenesteyder, der udfører en rejseydelse, ikke begrænset i internationale
konventioner, kan den erstatning, som en rejsearrangør skal betale efter disse
regler, begrænses i aftalen om pakkerejsen. Erstatningen kan dog ikke begrænses
til mindre end tre gange pakkerejsens samlede pris.
Der kan dog ikke
foretages en begrænsning i erstatningen for personskade og skade, som er
forvoldt forsætligt eller uagtsomt.
Den erstatning, som
rejsearrangøren er forpligtet til at betale efter disse regler, begrænses i
overensstemmelse med Warszawakonventionen af 1929 angående indførelse af visse
ensartede regler om international luftbefordring i tilfælde, hvor denne gælder
for tjenesteyderens ansvar for den mangelfulde del af pakkerejsen.
Ret til erstatning eller
forholdsmæssigt afslag efter denne lov har ikke betydning for den rejsendes
rettigheder efter EU-forordninger om passagerrettigheder (Forordning 261/2004)
og erstatningsansvar ved passagertransport og efter internationale konventioner.
Har den rejsende opnået
erstatning eller forholdsmæssigt afslag efter sådanne forordninger og
internationale konventioner, fratrækkes det modtagne beløb erstatningen eller
det forholdsmæssige afslag, som gives efter pakkerejseloven.
Alle ankomsttider, der er
angivet i udbudsmaterialet, på hjemmesiden og i rejsedokumentet m.v., skal
betragtes som forventede. Rejsearrangøren kan ikke gøres ansvarlig for tab og
gener, som skyldes mindre afvigelser i forhold til de oplyste ankomsttider.
Eventuelle vigtige
meddelelser om rejsen (f.eks. en flytidsændring) sendes til den
rejseansvarlige, fortrinsvis pr. e-mail, og kunden anbefales senest 24 timer
inden afrejse at tilgå sit rejsedokument via Mixx Travels hjemmeside www.mixxtravel.dk og
logge ind på ”Min Rejse” for at sikre sig at alt på rejsedokumentet stemmer
overens med det først oplyste.
Rejsearrangøren yder
ingen kompensation for ulempe grundet forsyningssvigt på hoteller, herunder
midlertidige afbrydelser af f.eks. varmt vand, varme og aircondition. Der ydes
heller ikke erstatning, hvis swimmingpools og lign. faciliteter midlertidigt er
ude af brug på grund af nødvendige reparationer eller vedligeholdelsesarbejder.
Endelig fraskriver rejsearrangøren sig ethvert ansvar for oplysninger, som
findes i hotellernes egne brochurer.
Den rejsende er selv
ansvarlig for medbragte værdigenstande og penge samt opbevaring af disse under
ferien. Rejsearrangøren er ikke ansvarlig for værdigenstande, som bortkommer
fra hotellets deponeringsbokse eller lign.
Pkt.
6 - Luftfartsselskabets ansvar
For danske
luftfartsselskaber samt andre luftfartsselskaber med operations licens udstedt
i EU er der i følge EU Rådsforordning (EF) No 2027/97, som ændret ved
forordning 889/02, ingen begrænsning i tilfælde af, at en passager bliver dræbt
eller lider skade på legeme eller helbred ved en ulykke ombord i eller ved
indstigning eller udstigning af et af deres fly.
Sådanne selskaber har
ikke pligt til at betale mere end et beløb i lokal valuta svarende til SDR
(Special Drawing Rights) 113.000, hvis selskabet kan bevise, at skaden ikke
skyldes forsætlig eller uagtsom handling eller undladelse fra befordreren eller
dennes ansattes eller dennes agenters side, eller skaden alene skyldes
forsætlig eller uagtsom handling fra tredjemands side, og der er taget
alle nødvendige forholdsregler for at undgå ulykken eller at det var umuligt
for det eller dem at tage sådanne forholdsregler. Dog kan selskabet
fritages helt eller delvis for erstatningsansvar såfremt passageren forsætligt
eller uagtsomt er skyld i eller medvirkende til ulykken.
I tilfælde af en ulykke,
vil selskabet udbetale et forskudsbeløb til dækning af umiddelbare omkostninger
senest 15 dage efter, at den erstatnings berettigede person er blevet
identificeret. I tilfælde af død skal et foreløbigt beløb ikke være mindre end
et beløb svarende til SDR 16.000. Selskabet forbeholder sig ret til at kræve
sådan betaling tilbage i tilfælde af, at modtageren fejlagtigt er blevet erstatningsberettiget,
eller at betalingen overstiger selskabets erstatningspligt på grund af
uagtsomhed af modtageren eller passageren.
I henhold til
internationale bestemmelser er det af sikkerhedsmæssige grunde forbudt at
transportere farligt gods i den indleverede bagage. Nærmere oplysninger fås ved
henvendelse til luftfartsselskabet eller rejsearrangøren.
Vi gør opmærksom på, at
luftfartsselskabets og dermed rejsearrangørens erstatningsansvar for
ødelagt/bortkommen bagage er begrænset. Derfor opfordrer vi til, at der tegnes
separat bagageforsikring.
For luftfartsselskaber,
registreret i et EU-land, gælder forordning 261/2004 om passagerrettigheder.
Eventuelle krav i henhold til denne forordning skal rettes direkte til
luftfartsselskabet og ikke til rejsearrangøren.
Pkt.
7 - Den rejsendes pligter og ansvar
Den rejsende er
forpligtet til at følge de anvisninger for rejsens gennemførelse, som
rejsearrangøren eller dennes repræsentant samt flyselskab m.fl. fastsætter. Den
rejsende skal respektere de ordensbestemmelser, som fastsættes med hensyn til
transporten til og fra bestemmelsesstedet samt for ophold på hoteller m.v.
Grove eller gentagen overtrædelse heraf kan medføre bortvisning fra
rejseselskab og/eller hotel, således at videre ophold og hjemrejse må foretages
på den rejsendes egen foranledning og for egen regning.
Den rejsende skal kunne
tage vare på sig selv eller rejse med en, som kan hjælpe med personlig
assistance, hvis det er påkrævet.
Den rejsende er
erstatningsansvarlig i overensstemmelse med almindelige erstatningsregler for
skader, han forvolder på ejendele, som tilhører medrejsende, rejsearrangøren,
rejseledere, luftfartsselskab, hotel m.v.
Den rejsende er ansvarlig
for at have gyldigt pas, visum, indrejsetilladelse og eventuelle vaccinationer.
Oplysninger udover hvad der er givet af rejsearrangøren, fås ved henvendelse
til det pågældende lands ambassade eller konsulat og hos Seruminstituttet.
Udenlandske statsborgere skal kontakte respektive ambassader samt Seruminstituttet,
hvor de kan få oplysninger om, hvilke krav der stilles til deres lands
statsborgere. Rejsearrangøren kan ikke stilles til ansvar for omkostninger, som
undladelse heraf måtte medføre for den rejsende.
Den rejsende skal selv
afholde alle evt. udgifter, som skyldes mangler i ovennævnte formaliteter,
eksempelvis hjemtransport som følge af manglende pas m.v., med mindre manglen
skyldes dokumenterbar fejlinformation fra rejsearrangøren.
Den rejsende er ligeledes
ansvarlig for eventuelle følger af sygdom, ulykkestilfælde og lignende under
rejsen, og det påhviler den rejsende selv at afholde udgifter til lægehjælp,
hospitalsophold, særlig hjemtransport m.v. Den rejsende skal holde sig
orienteret hos rejsearrangørens lokale repræsentant eller gennem opslag på
hotellet om hjemrejsetidspunkt, herunder om eventuel ændring heraf i forhold
til det på rejsebeviset anførte tidspunkt. Selv om den rejsende ikke møder
rettidigt op ved udrejsen, bevarer den rejsende retten til hjemrejsen,
medmindre lokal lovgivning udelukker dette.
Møder den rejsende ikke
rettidigt ved hjemrejsen, mister den rejsende retten til denne og må selv
foretage hjemrejse for egen regning. Rejsearrangøren er ligeledes uden ansvar
for, om rejsende, som selv sørger for transport til lufthavn ved hjemrejsen,
foretager rettidigt check-in.
Den rejsende bærer
ansvaret for, at såvel egen person som bagage er egnet til fly- eller
bustransport. Det bemærkes, at gravide ikke må være passagerer i et fly, når de
er i 8. eller 9. måned
Kaptajnen/chaufføren kan
afsætte personer, som på grund af sygdom, beruselse eller andre årsager efter
hans skøn er uegnede til at deltage i rejsen eller til gene for medpassagerer.
Der ydes ikke refusion
for eventuelle uudnyttede dele af rejsen, herunder udflugter eller andre
arrangementer på bestemmelsesstedet.
Det påhviler den enkelte
rejsende, ved bagageudleveringen i ankomstlufthavnen, at kontrollere sin
bagage/indhold for evt. beskadigelse. Skulle det være tilfældet, at bagagen på
den ene eller anden måde skulle være beskadiget, skal der straks, inden
lufthavnen forlades, rettes henvendelse til passagerservice, som kan være
behjælpelige med at få udarbejdet en ”PIR” rapport, som skal anvendes ved evt.
krav om erstatning.
Pkt.
8 - Rejsearrangørens bistand
Er en rejsende i
vanskeligheder under rejsen, skal rejsearrangøren yde passende bistand uden
unødig forsinkelse, navnlig ved at give oplysninger om lægehjælp, lokale
myndigheder og konsulær bistand og ved at bistå den rejsende med at foretage
fjernkommunikation og arrangere alternative rejsearrangementer.
Skyldes vanskelighederne
den rejsendes forsætlige eller uagtsomme adfærd, er rejsearrangøren berettiget
til at opkræve et rimeligt gebyr for sin bistand. Gebyret må ikke overstige
rejsearrangørens reelle omkostninger.
Efterlysning af glemte
sager må ske omgående efter hjemkomsten. Til dækning af omkostninger
(administration, forsendelse m.v.) ved efterlysning kan rejsearrangøren opkræve
et særligt gebyr, som betales, uanset om den efterlyste genstand tilvejebringes
eller ej.
Pkt.
9 - Reklamationer
Eventuelle reklamationer
skal med henblik på afhjælpning på stedet gøres gældende overfor rejselederen
eller rejsearrangørens lokale repræsentant snarest muligt efter, at den rejsende
har opdaget manglen. Undladelse heraf kan have indflydelse på behandlingen af
kravet. Dette gælder dog ikke, hvis rejsearrangøren har handlet i strid med
almindelig hæderlighed eller groft uagtsomt, eller såfremt kravet skyldes skade
på den rejsendes person.
Reklamationer over fejl
eller mangler, som ikke har kunnet rettes på rejsemålet, bør fremsættes
skriftligt til rejsearrangøren snarest muligt og senest 4 uger efter rejsens
afslutning men henblik på en hurtig behandling af sagen på reklamation@mixxtravel.dk
Såfremt parterne ikke kan
opnå enighed om en pakkerejse, kan sagen indsendes til Pakkerejse-Ankenævnet,
Røjelskær 11, 2840 Holte, info@pakkerejseankenaevnet.dk,
hvis afgørelse rejsearrangøren er forpligtet til at følge. Er der alene tale om
en flybillet, kan sagen indsendes til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Carl
Jacobsens Vej 35, 2500 Valby.
Et alternativ til at
indsende en reklamation direkte til Pakkerejse-Ankenævnet er at sende
reklamationen via Onlineplatformen. Onlineplatformen er en fælles
indgangsportal i EU for forbrugere og erhvervsdrivende, som ønsker at bilægge
tvister, der er opstået i forbindelse med salg via nettet. Platformen
identificerer den kompetente klageinstans og overfører reklamationen til
Pakkerejse-Ankenævnet f.s.v.a. pakkerejser eller til Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen f.s.v.a. rene flybilletter eller indkvartering.
Onlineplatformens hjemmeside hedder http://ec.europa.eu/odr
Endelig kan sagen
anlægges ved en domstol eller ved voldgift i Danmark.
Det påhviler kunderne at
gemme alle relevante oplysninger og information i forbindelse med rejsen til
brug for en eventuel reklamation over for rejsearrangøren.
Rejsearrangøren tager
forbehold for trykfejl og eventuelle ændringer. Rejsearrangøren er dog
forpligtet til at betale erstatning til en rejsende, der lider tab som følge af
fejl, der skyldes tekniske mangler i rejsearrangørens bestillingssystem,
medmindre fejlen skyldes den rejsende selv eller uundgåelige og ekstraordinære
omstændigheder.
Forbehold for trykfejl
Rejsebureauet
tager forbehold for trykfejl, tastefejl og eventuelle ændringer. Rejsearrangøren
er dog forpligtet til at betale erstatning til en rejsende, der lider tab som
følge af fejl, der skyldes tekniske mangler i rejsearrangørens
bestillingssystem, medmindre fejlen skyldes den rejsende selv eller uundgåelige
og ekstraordinære omstændigheder.